Logopédiai ellátás
Intézményünkben valamennyi csoportban, korosztályban foglalkozunk a gyermekek és fiatalok logopédiai ellátásával a szakértői véleményekben foglaltak alapján, melyeket szükség esetén kiegészítünk saját vizsgálatokkal. Az intézményben jelenleg beszédindító, nyelvi képességeket fejlesztő komplex terápia, artikulációs zavarok kezelése, hadarás, dadogás terápiája zajlik.
Utazó gyógypedagógiai hálózat keretében a tankerületben integráltan tanuló sajátos nevelési igényű gyermekek ellátása is feladatunk. Ezekben az intézményekben az artikulációs hibák javításán túl diszlexia, diszgráfia prevencióval és reedukációval is segítjük a tanulókat. Célunk, hogy a többségi iskolákban tanító kollégák munkáját szakmailag támogatni tudjuk nem csupán egy-egy gyermekkel kapcsolatban, hanem ismeretek, módszertani ötletek átadásával is.
Jelenleg az intézményben 4 főállású logopédus dolgozik:
Angyal-Marschalek Eszter
Jánosi Ágnes
Nyilas Erika Tímea
Papp-Varga Orsolya
Angyal-Marchalek Eszter
logopédus, tanulási coach
Az ellátási körzetbe tartozó többségi intézményekben tanuló, sajátos nevelési igényű tanulók logopédiai ellátását biztosítom.
Feladataim közé tartozik az artikulációs és fonológiai zavarok terápiája, diszlexia prevenció és reedukáció, dadogás terápiája, autizmushoz, ADHD-hoz, intellektuális képességzavarhoz kapcsolódó nyelvi tünetek enyhítése, felső tagozaton hatékony tanulási stratégiák átadása.
Nyilas Erika Tímea
gyógypedagógus, logopédus, ált. isk. tanító, NLP coach
Terápiás munkám során egyénre szabottan az alábbi módszereket alkalmazom:
AIT – hallásterápia,
GOH- GMP diagnosztika és terápia
Ulwilla zeneterápia
Delacato mozgásterápia
Alapozó mozgásterápia
Kulcsár – féle mozgásterápia
A Phase, Arteriosklerose terápia
Alapozó terápia
Az Alapozó terápia egy komplex, mozgáson alapuló idegrendszert fejlesztő terápia. 5 és 16 éves kor közötti gyermekeknek, fiataloknak ajánlott. A terápia során újraindítjuk az emberi fejlődéstani mozgássorozatot, amit kiegészítünk fejlesztőpedagógiai módszerekkel.
Ez a terápia hatásos (5-16 éves korig):
- Megkésett vagy/és hibás, akadályozott beszédfejlődésnél (diszfáziák)
Kiejtési hibával, pöszeséggel küzdő gyermekeknél. - Diszlexiánál, alaki diszgráfiánál= olvasás és/vagy írásgyengeségnél.
- Azoknál az organikus eredetű túlmozgásos (hypermotil)- figyelemzavaros gyermekeknél, akiknél oxigénhiányos károsodás keletkezett.
- Fejlődésben, érésben elmaradt óvodásoknál.
- Enyhe fokú értelmi fogyatékossággal élő gyermekeknél
- Minden olyan gyermeknél, aki mozgásügyetlenségben szenved bármilyen okból.
Forrás: www.alapozoterapiak.com
Intézményünkben a tanulásban akadályozott általános iskolás korú gyermekek csoportjaiban alkalmazzuk fejlesztési szinten heti 2X1 órában kiscsoportos formában.
Gyógytornászok:
Fricska Dóra
Gyógytornász
2023 szeptember óta dolgozom az intézményben.
A gyermekeknek gyógytornát és mozgásfejlesztést tartok.
Laudisz-Orbán Zsuzsanna Gyógytornász-Fizioterapeuta
5 éve foglalkozom 3 és 21 év közötti gyermekekkel/fiatalokkal, akiket komplex szemléletmóddal játékosan, zenésen változatos torna eszközökkel fejlesztek egyénileg és csoportosan egyaránt.
Fontos számomra, hogy a tanítványaink szeressék a fejlesztéseket várják azokat, hiszen a kooperáció elengedhetetlen a gyógytorna és a manuális technikák során is.
Fejlesztési területek: gyengült izmok erősítése, kontraktúrák nyújtása, mobilizálás, gerinc korrekció, járáskép fejlesztés core izom tornával és lábtornával, szükség esetén kinezio tape korrekció, koordináció és egyensúlyfejlesztés, kognitív funkciókkal összekötött komplex feladatok.
Ayres terápia
A szenzoros integrációs terápia elsősorban a legősibb érzékek, a tapintás- és az egyensúlyérzék ingerlésén keresztül juttatja el a gyereket egy magasabb idegrendszeri integrációs szintre. Ezek az érzékek már a korai magzati állapotban működni kezdenek. A magzat – egyensúlyszerve, a belső fülben lévő labirintusszerv segítségével – már 8-10 hetes korában észleli a gravitáció változásait, és képes ezekre mozgással válaszolni. A terápia azon alapul, hogy az érzékletek legjobb összerendezője a mozgás.
A szenzoros integrációs terápia azon a felismerésen alapszik, hogy a gyerekek fejlődésben nehézséget okozhat, ha idegrendszerük nem hangolja össze megfelelően az érzékszervek által felvett információt és integráció hiányában a gyerekek nem képesek megfelelően alkalmazkodni a külvilághoz. Jean Ayres (ejtsd: érisz), amerikai neurológus, foglalkoztató terapeuta, a módszer kifejlesztője úgy tarja, hogy az egyensúlyszerv fejlesztése serkenti a többi érzékszerv, továbbá a szenzoros integráció fejlődését. A különböző terápiás eszközök használata során az újabb és újabb helyzetekhez való mozgásos alkalmazkodás elősegíti az idegrendszer érését.
Érettebb és integráltabb mozgások nem taníthatók, megjelenésük nem erőltethető, legfeljebb előcsalogatható olyan ingerhelyzetek felkínálásával, amelyek az egyén szükségleteire szabottak és a legősibb ingerfajtákkal, a legősibb testhelyzetekkel kapcsolatosak. (Ayres,1972)
Keresztesné Csikós Gabriella